Nadenken over wat andere mensen denken

“De grootste gevangenis waarin mensen leven is de angst voor wat andere mensen van ze denken” zei David Icke. Wat zullen de buren wel niet denken als we die nieuwe auto kopen? Als ik zeg dat ik dat nog nooit gedaan heb, dan denken mijn collega’s dat ik geen kennis van zaken heb? Ze vinden me vast dom als ik zeg dat ik dat niet weer. Komen die gedachten je bekend voor? Heb je ze zelf ook wel eens? Doe je of zeg je maar niets, omdat je denkt dat die anderen je toch niet begrijpen of dat ze je misschien wel afkeuren. Het kan zijn dat je het in specifieke situaties of bij sommige personen hebt. Door te denken voor een ander beperk je jezelf en de ander. Maar hoe kun je dit doorbreken?

Wat vul jij in voor de ander?

Je angst voor wat andere mensen denken, beperkt je in het behalen van je doelen en het vervullen van je wensen. In Nederland wordt ook vaak gezegd: “doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg”. Maar wie bepaalt wat jouw normaal is? En wie bepaalt voor jou wat gek genoeg is? Juist, dat doe je zelf! Daarbij komt dat je helemaal niet weet wat die ander ‘normaal’ en ‘gek genoeg’ vindt. Jij vult dit voor die ander in. Je legt je eigen hoofd daarmee eigenlijk twee keer op het, spreekwoordelijke, hakblok. Geen wonder dat je niet verder komt als je je laat leiden door wat jij denkt dat de ander mogelijk zal gaan denken.

Ben je bewust van je eigen denken?

Gefeliciteerd, als je je hierin herkent, want dan heb je al een eerste stap gemaakt naar de oplossing. Je bewust zijn van dat je dit doet, zorgt ervoor dat je ermee aan de slag kunt om dit gedrag af te leren. Op het moment dat je herkent dat je iets niet doet, omdat je van alles voor de ander aan het invullen bent doe je jezelf te kort en de ander. Je doet jezelf te kort omdat je niet vanuit jezelf en je eigen behoeften handelt. Daarnaast doe je ook de ander tekort, want jij vult van alles voor die ander in. Die andere persoon kan heel goed voor zichzelf bepalen wat hij of zij fijn vindt en een grens stellen. Dat hoef jij niet voor de andere persoon te doen.

Maak duidelijk wat jij wil

Als je herkent dat je dingen voor iemand anders aan het invullen bent, ga dan eerst bij jezelf na wat het is dat jij eigenlijk wilt. Wat wil je bereiken? Wat wil jij vragen? Hoe voel jij je daarbij? Wat heb jij daarbij nodig van de ander? Doe dit met compassie en zonder oordeel, want dan kun je in open dialoog zijn met jezelf. De volgende stap is toetsen bij de ander of deze persoon tegemoet kan komen in jouw wensen. Op die manier kan de andere persoon er zelf voor kiezen om tegemoet te komen aan jouw wensen of niet.

Ontdek je denkpatroon

Het klinkt heel simpel en dat is het ook. Door te oefenen met deze situaties word je er steeds bewuster van en je wordt er steeds beter in. Pas het zoveel mogelijk toe. Wil je het wel heel graag toepassen, maar vind je het lastig. Onthoud dat je niet de enige bent en vraag om hulp! Ik kan je helpen een duidelijker beeld te krijgen van je eigen denkpatronen en help je deze te doorbreken. Je kunt mij bereiken via onderstaande button! Zet concrete stappen, zodat je effectief je doelen kunt behalen en vanuit je volle potentie gaat leven.